Sinds ongeveer 10 jaar werkt Dennis als Verzorgende IG in één van de Thuiszorgteams van de Posten. Voor de tijd was hij werkzaam in de horeca, maar toen hij zijn vrouw leerde kennen kwam hij tot de conclusie dat het tijd was voor een ‘normaal ritme’.
In het DNA
Dennis: “Vroeger vond ik school niks aan, maar toen ik begon met mijn BBL-opleiding voor Verzorgende IG vond ik de opleiding direct fantastisch. Ik haalde zelfs dikke cijfers zonder er al te veel voor te doen. Toen onthield ik alles gewoon, omdat ik het zo leuk vond. Dat komt waarschijnlijk omdat ik een sociaal mens ben en er graag voor anderen wil zijn.” Hoe dat precies zit is volgens Dennis moeilijk uit te leggen. “Het zit in je DNA, denk ik. En ik heb mijn eigen opa’s en oma’s nooit gekend. Daarom kan ik maar beter goed voor andere ouderen zorgen.“
Samenwerking ZorgSchakel goede greep
Als Verzorgende IG mag je allerlei verzorgende handelingen doen. Dennis licht toe: “Dat is heel breed, denk aan het geven van medicijnen, insuline spuiten, medicinale pleisters plakken, steunkousen aantrekken, tot aan morfine spuiten in de laatste levensfase. Sommige handelingen mogen wij niet doen, maar daarvoor kan de wijkverpleegkundige dan onze samenwerkingspartners van de ZorgSchakel inschakelen. Dat werkt super, echt een goede greep van de Posten om die samenwerking aan te gaan.“
Passie voor het vak op de eerste plaats
Het mooie van de thuiszorg is dat geen dag hetzelfde is. Met ongeveer 10 collega’s bestieren wij de thuiszorg in 2 wijken, het centrum en de Helmerhoek. Dat wil zeggen zo’n 70 tot 80 cliënten. Die bezoeken we met de auto of de fiets. Afhankelijk van de indicatiestelling zijn we bij sommige cliënten soms maar 10 minuten bezig, bijvoorbeeld om te helpen met de steunkousen aantrekken, terwijl we bij anderen soms wel een uur of anderhalf uur aan het werk zijn. En dat soms wel 3 tot 4 keer per dag, bijvoorbeeld in de terminale fase. Dat is wel flink aanpoten, want wij hebben wel last van de personeelskrapte in de zorg. Het is echt jammer dat de zorg niet beter betaalt. Je draagt een grote verantwoordelijkheid. Die zou wat mij betreft beter beloond mogen worden. Maar ja, de passie voor het vak komt op de eerste plaats. Dat kan ook betekenen dat wanneer een cliënt waarvoor maar 10 minuten staat eens heel emotioneel is om hij of zij slecht nieuws heeft gehad, ik daar wat langer blijf. Dat rapporteer ik dan wel, zodat ook collega’s er rekening mee kunnen houden.“
Band opbouwen
“Mijn werkplezier zit vooral in dat ik zo veel verschillende klanten meemaak. Laatst heb ik zelfs de wondverzorging gedaan bij klanten van Tactus. Ik vind het ook mooi om eraan bij te kunnen dragen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en dat als ik bij de mensen vertrek een glimlach op hun gezicht zie. Ik merk dat je in de thuiszorg heel snel een band met mensen opbouwt. Klanten vragen al snel of ik hen bij de voornaam wil noemen. Of ze informeren naar mijn kinderen en hondjes. Zo vroeg een mevrouw laatst of ik foto’s wilde laten zien. Dat vind ik geen probleem, want ze straalde vervolgens van oor tot oor.”
Planning basis voor goede teamsfeer
“Het fijne van de Posten is de sfeer die de vorige directeur heeft achtergelaten en die nog steeds heerst. Iedereen groet elkaar. Ook kan ik altijd terecht bij de manager thuiszorg of personeelszaken als ik ergens mee zit wat je niet met een collega kunt bespreken. Natuurlijk, we klagen allemaal wel eens, maar we hebben veel vrijheid en lossen alles zelf altijd op. Waar ik trouwens ook voldoening uithaal: ik maak de roosters voor ons team. Daarbij probeer ik altijd goed te luisteren naar wat collega’s willen en houd ik bijvoorbeeld rekening met hun thuissituatie. Dat schept een band van wederzijds vertrouwen. Fijn, om een mooie planning neer te kunnen leggen. Dat is volgens mij de basis voor een goede teamsfeer.“